Winkelmanagement (TM Kempen)

Welkom op de informatiepagina van Thomas More Kempen, opleiding graduaat Winkelmanagement. Onze studenten worden ondergedompeld in de Retail wereld. We stomen ze klaar om vol overtuiging en enthousiasme een totale klantenservice te bieden, mee na te denken over hoe ze een winkel winstgevend kunnen maken rekening houdend met het juridisch kader. Uiteraard komt ook het werken in team aan bod en leren we ze hoe ze een team kunnen aansturen en de winkelinrichting kunnen optimaliseren. Tot slot stimuleren we hen "out of the box" te denken en om te gaan met nieuwe kansen en opportuniteiten.
De opleiding duurt 4 semesters in dagopleiding. Meer informatie over de opleiding vindt u op de website winkelmanagement.
Werkplekleren
Werkplekleren is 'leren' op de werkplek, met de reële arbeidssituatie als leeromgeving en werkelijke problemen als leerobject. In elke semester van de opleiding komt werkplekleren aan bod en neemt toe in complexiteit en volume.
Het werkplekleren is ingedeeld in vier periodes gespreid over twee jaar. In elke werkplekperiode focussen we op welbepaalde competenties of domeinspecifieke leerresultaten.
Werkplekleren 1 - Customer & products
  • Doel? De student maakt kennis met de retailsector en leert de producten en de doelgroep van de winkel kennen.
  • Wanneer? Semester 1 van de opleiding (sep-dec), 2 dagen per week gedurende 9 weken.
  • Hoe? De student leert op de werkplek de producten kennen om ze nadien te verkopen, leert ook orde te houden in de winkelruimte enz.
Werkplekleren 2 - Shop & Marketing
  • Doel? De student verdiept zich in de logistieke flow, de winkel-ruimte en -inrichting, de marketingaanpak rekening houdend met het imago van de winkel.
  • Wanneer? Semester 2 van de opleiding (feb-mei), 3 dagen per week gedurende 12 weken.
  • Hoe? De student leert op de werkplek het voorraadbeheer en beseft dat klanten overtuigd dienen te worden van hun aankoop. Klantenbeleving is hierbij zeer belangrijk.
Werkplekleren 3 - Finance & Law
  • Doel? De student maakt kennis met het financiële beleid van de winkel en de juridische aspecten. Cijferanalyses zijn van belang.
  • Wanneer? Semester 3 van de opleiding (sep-dec), 2 dagen per week gedurende 9 weken.
  • Hoe? De student leert op de werkplek cijferanalyses en analyseert omzet, marge, winst enz.
Werkplekleren 4 - Team & Company
  • Doel? De student verdiept zich in het personeelsbeleid maar heeft ook oog voor de huidige bedrijfscontext en haar kansen en opportuniteiten. (online verkoop, nieuwe distributiekanalen, social media, enz.).
  • Wanneer? Semester 4 van de opleiding, 5 dagen per week gedurende 8 weken.
  • Hoe? De student voert oa. personeelsgesprekken op de werkplek, analyseert de markt en zoekt naar nieuwe mogelijkheden om de verkoop te stimuleren, enz.
Thomas More werkt hiervoor graag samen met tal van bedrijven en organisaties. We streven hierbij naar een optimale match tussen de student en het bedrijf of de organisatie zodat werkplekleren een win/win situatie wordt.
Wenst u een student een werkplek aan te bieden? Enkele elementen zorgen ervoor dat uw werkplek de ideale omgeving wordt om te werkplekleren.
  • De student krijgt een persoonlijke mentor toegewezen op de werkplek die instaat voor de dagelijkse begeleiding, feedback en evaluatie. Deze mentor is een retail manager met ruime beroepservaring en/of heeft minimum een graduaatsdiploma.
  • De student krijgt de kans kennis, inzichten en vaardigheden te verwerven op de werkvloer. De bedrijfscoach zorgt voor voldoende experimenteerruimte en toegang tot bedrijfsinformatie, die relevant is voor het beroep van winkelmanager.
  • De mentor maakt van bij de start van de stage regelmatig tijd vrij voor een gesprek met de student met het oog op het behalen van de doelstellingen.
  • De werklast voor de stagiair komt overeen met een werkdag van 7,5uur.
  • De inhoudelijke invulling van het werplekleren sluit aan op de leerdoelen.
We kijken uit naar een goede en vlotte samenwerking tussen onze opleiding en uw bedrijf/organisatie.