Ga naar de hoofdinhoud

Praktische informatie

Gedurende 2 jaar leiden wij onze graduaatsstudenten op om met bakken ervaring te kunnen starten als volleerde assistent store managers
Dit doen we aan de hand van de verschillende beroepsrollen van een winkelmanager, van verkoper tot retail marketeer en van intrapreneur tot people manager, waarbij we steeds theorie linken aan de praktijk. 

Wist je dat onze studenten meer dan 1/3de van hun studietijd doorbrengen op de werkvloer?  
Leren door te doen, dat typeert onze opleiding! 

De werkplek is dus een cruciaal onderdeel van de opleiding. Leren in een reële arbeidssituatie als leeromgeving en werkelijke problemen als leerobject.  
Daarom gaan we op zoek naar kwalitatieve werkplekken waar werkplek en student elkaar kunnen versterken. 

In het curriculum van onze opleiding zijn meerdere werkplekperiodes voorzien, gespreid over 2 jaar.  
In elk semester komt werkplekleren aan bod en neemt toe in complexiteit en volume.  
We focussen in elke werkplekleerperiode op welbepaalde competenties of domein specifieke leerresultaten. 

Werkplekleren 1 – Commercial Skills:
De student maakt kennis met de retailsector en leert de producten, de doelgroep en de procedures van de winkel kennen om zich vervolgens, met kennis van zaken en commerciële feeling, op de verkoop te storten. 

Werkplekleren 2 – Customer Experience:
De student verdiept zich in de logistieke flow, de winkelruimte en -inrichting, de marketingaanpak, rekening houdend met het imago van de winkel en gericht op het creëren van een optimale klantenbeleving.  

Werkplekleren 3 – Retail Intrapreneurship & People Management:
De student maakt kennis met het financiële beleid en de juridische aspecten van de winkel en leert zich op te stellen als een echte people manager. Daarnaast heeft hij/zij oog voor de huidige bedrijfscontext met haar kansen en uitdagingen. De taken zijn steeds meer managementgericht 

Werkplekleren 4 – Store Management:
De student ontwikkelt en bekwaamt zich in deze periode verder tot een startklare professional en assistent store manager. Daarbij combineert hij de verschillende beroepsrollen- en taken uit de hele opleiding op een holistische manier en op het eindniveau. 

Hieronder vind je een overzicht van deze periodes voor zowel het 1ste (fase 1) als het 2de jaar (fase 2): 

Werkplekleren Periode Fase
Commercial Skills (dec) 3 weken aan 2 dagen/week Fase 1
Commercial Skills (jan) 2 weken aan 5 dagen/week Fase 1
Customer Experience (apr-mei) 3 weken aan 2 dagen/week Fase 1
Customer Experience (mei-juni) 2 weken aan 5 dagen/week Fase 1
Werkplekleren Periode Fase
Retail Intrapreneurship & People Management (dec) 2 weken aan 5 dagen/week Fase 2
Retail Intrapreneurship & People Management (jan) 2 weken aan 5 dagen/week Fase 2
Store Management (maart-juni) 10 weken voltijds (+- 400u) Fase 2

Heb je interesse om een werkplek aan te bieden aan één van onze studenten? 
Hieronder vind je een overzicht van enkele elementen die ervoor zorgen dat jouw winkel/werkplek dé ideale omgeving wordt om te werkplekleren:

  • De student krijgt een persoonlijke mentor toegewezen op de werkplek die instaat voor de dagelijkse begeleiding, feedback en evaluatie en die voldoende relevante beroepservaring heeft als store manager. 
  • Het werkplekleren vindt plaats in een reële professionele werkomgeving binnen een voldoende groot team (min. 5 vaste medewerkers). 
  • De student krijgt de kans kennis, inzichten en vaardigheden te verwerven op de werkvloer. De werkplekmentor zorgt voor voldoende experimenteerruimte en toegang tot bedrijfsinformatie, die relevant is in het kader van de opleiding tot assistent store manager. 
  • De mentor maakt van bij de start van het werkplekleren regelmatig tijd vrij voor een gesprek met de student met het oog op het behalen van de doelstellingen. 
  • De werklast voor de student komt overeen met een werkdag van 8u. 
  • De inhoudelijke invulling van het werplekleren sluit aan op de leerdoelen en wordt steeds, voorafgaand aan elke werkplekleerperiode, kenbaar gemaakt via de werkplekscan. 
  • De student kan niet als jobstudent werken in het filiaal waar het werkplekleren doorgaat, eventueel wel in een andere vestiging. 
  • De student maakt geen deel uit van het nodige / vaste personeelsaantal om de winkel te runnen en is dus steeds boventallig.  

Programma Winkelmanagement Antwerpen

Meer gedetailleerde informatie kan je hier terugvinden.

dots

Interesse? Geef je stageplaatsen door

We werken met een stageportaal. Bedrijven registreren zich in het portaal en kunnen stageplaatsen doorgeven. De stageovereenkomst en evaluaties verlopen via het portaal. Zo wordt alles centraal bewaard per student. 

Registreren

Vragen? Contacteer ons gerust.